Stationsstraat-1
Aan het begin
![]() |
De foto hierboven is in 1941 verstuurd. Dus zo zal de stationsstraat er in die tijd wel bij gelegen hebben. Die van hieronder zal ongeveer tien jaar later genomen zijn. We moeten rekening houden met het oprukkende verkeer. Al voor de kantoorboekhandel van Balkema worden we geaarschuwd voor de gevaarlijke kruising met Boddeveld. Ook garage Vlieghuis speelt hier op in. Er staat het gemotoriseerd deel van het dorp twee benzinepompen ter beschikking.
(2006-03) We hebben Mans Balkema, alias Mans Kwak, nog niet
zoveel zien optreden op deze site.
Dat is toch wel een beetje verwonderlijk want hij liep in ons dorp toch
vaak voor de muziek uit...
![]() |
(2016-04) Alie Zwinderman neemt ons
mee terug in de oude tijd van de Stationsstraat. Allereerst komt zij met een
foto, waarvan ze zegt dat haar opa meent dat dit in 1923 de eerste auto in
Gieten was. Gert Poelman meent te zien dat het
kenteken D950 is. En in het
register van oude Drentse kentekens is dan te lezen dat de eigenaar dhr
Roelof Vlieghuis uit Borger was. Huh? Vlieghuis? Nu was er in Borger een
rijwielhandelaar die Roelof Vlieghuis heette. Zijn vader heette Jan, dus
niet onmogelijk is dat 'onze' Jan Vlieghuis daar naar vernoemd is.
Maar Alie had ook nog een foto van het pand ernaast. Het pand dat door Alie's opa en oma Hoven in 1920 is gebouwd. Ik weet niet anders dan dat Hendrik Zwinderman daar zijn 'elektriek' bedrijf had. Maar Alie's oma had er een schoenenzaak in. Martha Hoven is er in 1921 geboren en speelde daar met haar buurjongens Jan Vlieghuis, Jan Meertens en Roelof Klingenberg. Later hebben ook meubelmaker De Vries en bakker Boonstra er nog een winkel in gehad. En nog weer later konden we daar in ons dorp ook gewoon pizza's eten.
De onderstaande foto is uit het midden van de jaren zestig. Piet Leever had een uithangbord van Wala CORSETS en BEHA's aan de muur hangen. Op het gebied van de manufacturen moest hij een geduchte concurrentiestrijd voeren met Wagenaar uit de Schoolstraat en natuurlijk met Hemmo Por uit de Ambachtstraat. Na de 'shake-out' is Leever zich alleen op de woninginrichting gaan toeleggen.
![]() |
We blijven de toenemende motorisering in de Stationsstraat volgen. Het is druk met auto's! De Mercedes die er staat heeft als kenteken: MF-70-36 en de Volkswagen Kever VK-19-83. Van wie zouden die zijn? Achter de boerderij van Zwiers zien we nog een mooie ouwe Opel staan.
Hendrik Jan van Ewijk herinnert ons
eraan dat de Stationsstraat een brandbare straat is. Is nog niet zolang
geleden Udema helemaal opgefikt, ook de winkels van Leever,
timmerman-doe-het-zelf Meertens, en het oude cafe van Veninga vatten op een mooie zomerse middag in 1980 vlam.
Het is de plaats waar nu het complex
is gebouwd waar onder meer de fotohandel is gevestigd.
![]() |
Maar het kan er natuurlijk ook wel heel rustig zijn. Naast dat Vlieghuis oog had voor de autobezitters, bleef hij ook het fietsend volksdeel bedienen. De gehele etalage staat nog vol fietsen. In die zin was Vlieghuis een geduchte concurrent van Roel Ottens uit de Spekstoep. Want ook Ottens verkocht benzine en had de etalage vol staan met nieuwe fietsen. Aan de rechterkant zien we de winkel van bakker Glastra.
(2022-10) Het was Gert Poelman
die met een nieuwe foto van de benizinepomp van Vlieghuis kwam. Nieuw in
meerdere betekenissen van het woord. De foto is nieuw in de zin dat die hier
nog niet op de site stond, maar ook nieuw omdat de foto nog van relatief
recente datum is. Hij komt uit 2008. Toch druipt de geschiedenis ervan af.
De benzinepomp is verdwenen, de huizen zijn verdwenen en ook de auto's van
Noordvlees die bij Vlieghuis kwamen aftanken zien we niet meer in ons
dorpsbeeld. Het bedrijf is in 2020 failliet gegaan.
(2007-12) Helemaal aan het begin van
de Stationsstraat, waar nu de parkeerplaats is aan Boddeveld, was vroeger de
smederij van Kamps gevestigd.
Van Jan Scheltens uit Ede kregen we de volgende foto van de smederij van Kamps opgestuurd Deze is dus duidelijk later dan die van hierboven. Want we zien dat er aan de linkerkant van het huis een kleine uitbouw gekomen is
Op onderstaande foto zien we smid Jan Kamps bij zijn werkplaats klaar staan om een paard te beslaan. In zijn linker hand heeft hij een hoefijze, in zijn rechterhand de hamer en tussen zijn benen het been van het paard. Op de voorgrond Geert en Hendrik Kamps. Geert was één van de slachtoffers van 'het grote auto-ongeluk van 1931'
(2020-09)
Naar aanleiding van een verzoek van Luuk Vredeveld om gegevens over Gieter
smeden na trekken hadden we een bericht geplaatst op Facebook. Martje
Hogenesch stuurde uit de collectie van de Historisch Vereniging een mooie
tekening van Jan Hendriks uit 1942 van de smederij van Kamps. Gezien vanuit
Boddeveld richting Asserstraat.
De smederij van Ottens in de Spekstoep (1915)
De smederij van Jansen in Bonnen (1931)
In 1937 nam Hendrik Rubingh de smederij over.
(2021-02) Tinenke Mulder had in haar
collectie ook nog een winterse foto van de Stationsstraat. We weten niet uit
welk jaar deze foto is.
(2021-02)
Ook Petra Booms werd geinspireerd door de paar uren sneeuw die we
vorige maand in Gieten hadden. Zij wist een paar mooie winterse
kleurenfoto's van de Stationsstraat op te snorren. Het zijn foto's uit
januari 1984
Voor op- en aanmerkingen of voor uw verhaal of herinnering ten aanzien van deze locatie doet u een e-mail in de brievenbus van "Het collectieve geheugen":