Persoonlijke notitie Alje Knollema: Terug naar: Persoonlijke notities (2018-11) Zo'n winter kan er waarschijnlijk nu nog komen, bestaande uit gladheidsbestrijding en sneeuw ruimen. Voor de gemeente bestond dit voornamelijk uit het werken met een twee -tal vrachtwagens, een trekker en een twee- tal kleine sneeuwploegen, die in de zomer tot grasmaaiers werden omgebouwd.Bij enkele strenge winters werden we daarbij ook nog door andere bedrijven geholpen door het inzetten van kranen en bijvoorbeeld shovels. Eind oktober tot in april, dus ongeveer 5 maanden, was bijna de gehele ploeg met waken en de werkzaamheden bezig. Daarnaast was het soms bewerkelijk om de belangrijkste hoofdpaden van de begraafplaatsen sneeuwvrij te houden. Bij veel sneeuw, zoals bijvoorbeeld de winter in 1978/1979, lag de sneeuw bij de begraafplaats in Gieterveen bijna van heg tot heg. De hoop was altijd geen begravingen te hebben: dan was het moeilijk precies de plaats voor een nieuw graf uit te zoeken. |
![]() |
De gladheidsbestrijding uit te voeren was proberen het zo te organiseren dat de eerste bus zo veilig mogelijk over de weg kon rijden. Enkele bijzondere dagen blijven altijd in je gedachten, zoals op vier november in 1978. Toen was de sneeuwploeg al in de vroege ochtend heel druk bezig. En altijd werd er op feestdagen geprobeerd zo veel mogelijk in huis te zijn. In bepaalde winters werd soms het personeel op de auto met koffie verrast. Na sluitingstijd bezorgde caf챕 Tent de koffie voor de nacht. In de winter van 1978-1979 hielpen de bewoners van de Veenakkers in Gieterveen en van Achter 't Hout in Gieten de weg "open'' te houden. Die avond en nacht waren er tussen de 25 en 40 mensen bezig om met veel plezier te helpen. Bij gladheidsbestrijding met zout werd tussen de 60 en 100 ton zout gebruikt in de winter. Door onderling overleg met buurgemeenten werd geprobeerd om de winterwerkzaamheden bij elkaar aan te laten sluiten, zodat de wegen zo goed mogelijk aaneengesloten schoon waren. Dit gebeurt nu uiteraard ook nog. Van garage Vlieghuis konden we altijd de sleutel gebruiken om benzine en diesel te tanken. (foto: A. Hemmes, beschikbaar gesteld door A. Knollema.) |